Terug

weeknieuws (week van 20 jan en 7 februari)

Ruimtenieuws van de voorbije weken:

We leerden heel wat over de ruimte, heel wat nieuwe woorden kwamen op ons af (zie foto woordveld).

Ik vroeg de kleuters wat we al allemaal hebben geleerd. Een verslagje:

Wat weten we over de sterren? Ze blinkeren altijd. Als het donker is zien we ze wel, als het licht is zien we ze niet. Soms zijn er vallende sterren.

Wat weten we over de maan? De maan geeft geen licht. De zon schijnt op de maan, daarom zien we ze.

Wat weten we over astronauten? Astronauten, die kunnen op de maan stappen. Dat lukt niet goed, ze hebben zware schoenen nodig, want anders gaan ze zweven.

Waarom zweef je in de ruimte en op de aarde niet? Door de zwaartekracht. De aarde trekt aan de mensen, ook aan de mensen aan de andere kant. Op de maan is geen zwaartekracht.

Wat doen de planeten? Ze draaien rond de zon. Elk hebben ze 1 baantje. Op het eerste baantje zit Mercurius. Op 2 Venus, 3 onze Aarde, 4: Mars, 5: Jupiter, op 6: Saturnus, 7: Uranus en op 8: Neptunus. Dan heb je Pluto, dat is een dwergplaneetje.

(wordt vervolgd)

 

Een greep uit de activiteiten:

Met krantenpapier en behangerslijm aan de slag: proppen en worsten maken met krantenpapier voor sterren, zonnen en manen. Dan met de handen in de lijm, op je hemellichaam en dan stukken krant erop vastwrijven. Een leuke activiteit. Elk koos 1 hemellichaam: zon, maan, ster, planeet of satelliet. Eens alles droog was zijn we met het schilderen beginnen, sommigen met borstel en anderen met spons of handen, het was veel kliederen. We zijn nog niet allemaal klaar en werken deze week verder af.

Alle woorden die we op ons woordveld hadden hakten we in stukken en zo leerden we woordstukjes klappen, sommige woorden bestaan uit 1 stuk, anderen uit 2, 3 of 4 stukken. We deden hier ook een ritmische oefening, heel leuk.

In de verschillende hoeken konden ze ook aan de slag. Onze raket is ook af en daarin kunnen ze met het lampje van Emily en Ode zelf hun ruimtetafereel laten schijnen op de wand. Ze kunnen die zelf verzetten. Plaats voor 2 ruimtevaarders in de raket.

Ze kunnen zich verkleden in astronaut en een ruimtewandeling maken. Er is een lottospel van de ruimte die ze alleen, per 2, 3 of 4 kunnen spelen. Op een grote drukke ruimteprent op zoek naar details. Eli heeft een ruimtepuzzel mee met 60 stukken. Met plasticine worstjes maken en daarmee een ster vormen. Met spons, plastiek balletjes en tandenstokers satelieten maken. Met de kleine en grote lego raketten bouwen, of met de clics. Al dan niet een voorbeeld volgen. Nastempelen van woorden in hun ruimteboekje, inkleuren van prenten. Dezelfde letters zoeken en die zelfde kleur geven. Letters zoeken van zon, maan, raket,… en er schijfje op leggen. Raketten tellen en het juiste cijfer erbij leggen… er is dus van alles te doen en te beleven.

Bij Ann-Sophie in de schrijfdans maakten ze een ruimtemannetje (meneertje vierkant) en ze mochten een naam verzinnen.

We hadden op woensdag werkwinkels, kleuters waren in kleine groepjes verdeeld. Eerste en tweede kleuter door elkaar. Volgende activiteiten konden ze kiezen: suikerscrub, pannenkoeken, sherborne, fruitbrochettes, liedjes en dansjes en handpoppen maken.

2 keer schitterden we op het forum: we toonden wat we al hadden gemaakt en toonden hoe goed we de woordstukjes konden klappen. Een andere keer toonden we onze ruimtemannetjes en een aantal vrije teksten.

Verhaaltjes die reeds weden verteld:

‘Ontdek de maan’

‘Voor alle sterren in de nacht’

‘Daan in de ruimte’

‘Franky’

‘André het Astronautje’